Hanif Bali: Är normalisering och islamisering av det offentliga rummet något vi bara ska rycka på axlarna åt?

Av | augusti 7, 2019

Malmö Moské och Malmö Synagoga.

Ser att Sofia Nerbrand kräver mig på rättelse på DN:s ledarplats. Vad är det hon vill att jag ska rätta utan att leverera facit?

Vill hon ha en rättelse att Al-Malmö, Skånes Agrabah och Nordens Ramallah är inte kommunens juridiska benämning?

Är Nordens Ramallah inte smickrande? Vi kallade ju det för Nordens Chicago men nu när de jagat ut judarna ur stan är väl bara lämpligt att kalla spaden för spade.

På 70-talet hade judiska församlingen i Malmö 2000 medlemmar, idag är några hundra kvar.

Nästan var 11:e Malmöbo i arbetsför ålder lever på socialbidrag. Mitt i en högkonjunktur. Motsvarande för hela riket är var 25:e.

Malmö har fler skjutningar än alla andra nordiska huvudstäder gemensamt.

Är känslorna sårade för att de ej fick ett nytt eufemistiskt namn på sin utopia?

Under dagen har allt från Oisin ”Metoo” Cantwell till Bonniersfärens lokaltidningar ondgjort sig över min ”rasism” och ”islamofobi”.

Han hade ju rast! yrar de om busschaffören som bad i SL-bussen.

Vad har det med saken att göra? Varför ska man låta en aggressiv ortodox religion få fotfäste i det offentliga rummet?

Social intolerans är den bästa metoden att hålla religionen i schack. Bara för att någon uppfyller sitt arbetskriterium betyder det ej att dess handlingar är oklandervärda.

Att normalisera denna form av trosutövning på allmän egendom och allmän plats är en fara – särskilt på sikt.

Denna gång är det en uppenbar icke-organiserad ”oskyldig” handling, men det är via social intolerans i de mindre fallen man hindrar ytterligare normalisering som mer vedervärdiga krafter kan nyttja.

Jag har inga problem med att höja det sociala priset för att liknande handlingar, det är fördelen med sociala normer – de behöver inte bygga på ”principer” en 1700-tals filosof kände var eviga.

Jag tror på att göra det lite inkrementellt jobbigt att vara religös, att det tvingar dig till fler och fler kompromisser för att fungera i samhället – när kompromisserna blir fler och fler så urgröps tron och dogmatismen.

Kristna då? Buddhister då? Jag anser inte att olika farliga idésamlingar bör behandlas likadant enbart för att de är idésamlingar.

Socialt stigma mot nazism – där det är pissjobbigt att vara nazist till vardags är berättigat, men ej mot svensk kristdemokrati.

Jag anser – av ganska naturliga skäl – att den islam som utövas idag är farligare än andra religösa idésamlingar jag har kommit i kontakt med. Men jag är redo att addera fler till listan om någon vill plädera för det.

Islamofobi är anklagelsen. Fobi är irrationell rädsla. Det är fullt rationellt att hysa rädsla inför den idésamling som avrättat halva ens släkt.

Moharebeh och mortad var åtalet, det betyder ”krig mot Gud” och apostasi.

Man lyfte upp de dömda sex i taget med gaffeltruckar – de fick hänga en halvtimme var.

Estimaten är att ca 30 000 avrättades i Iran 1988. Jag var några månader gammal då.

Jag hette Amir, min morbror ville att jag skulle heta Hanif. Mina föräldrar bytte namn på mig efter hans avrättning.

Tro inte heller att mullorna i Iran tillhör någon är en magisk form av synnerligen ovanlig Islam – dessa var mainstream imamer – goda och fromma när revolutionen kom.

Det enda de fick var mer makt.

Är normalisering och islamisering av det offentliga rummet något vi bara ska rycka på axlarna åt? Ptja, det var ju på hans rast.

Hanif Bali, på facebook


Stöd ProjektSanning och yttrandefriheten. Vi är tacksamma för stora såväl som små donationer.

Vi arbetar helt ideelt utan presstöd, reklamintäkter, låsta artiklar eller prenumerationer.

Varje donerad krona hjälper oss att kunna fortsätta vårt arbete.

SWISH: 0735 29 63 35

PAYPAL:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *