2855: Följetongen eller den stora PR-kuppen

Av | september 20, 2019

Det tycks inte finnas någon gräns för hur Sölvesborgspaniken har gripit otaliga dem som känner sig kallade att stå upp för samtidskonstens rätt att provocera. Anledningen torde vara att den alls inte provocerar på annat sätt än som en något bedagad pseudoprovokation. Förutom då att utspelet i sig bär på en fenomenal provokation.

FOTO: JOHAN NILSSON/TT
Kommunstyrelsens ordförande i Sölvesborg Louise Erixon (SD)

KRO:s ordförande, Sara Edström, ger sig på att försvara yttrandefriheten utan att hennes uppfattning om vad som ingår i den på något sätt har ifrågasatts (Dagens Samhälle). Malin Wollin fortsätter tråden om Claude Monet (Aftonbladet). Att lyckas med bravaden att anlända till Monet via Sölvesborg tyder på att det finns mer känslor än kunskaper hos skribenten. Utan ett spår av ironi och distans. Om den högljudda hysterin kunde bemästras vore det inte så svårt att påminna om att konstens historia är en uppgörelse med sig själv.

Varje etablerad position blir tämligen snart utmanad av andra möjligheter. I vår tid är det tunt med utmaningarna och om några sådana till äventyrs dyker upp passar det inte konstvärldens alltmer låsta regelverk för vad som är den sanna kvaliteten.

Nå, några skribenter håller stilen. Therese Bohman konstaterar lakoniskt att det inte ens existerar någon budget i Sölvesborg för inköp (Expressen). Mårten Arndtzén faller inte heller i farstun (SR). Även jag har härjat i spalterna (Expressen).

Lars Vilks


Stöd ProjektSanning och yttrandefriheten. Vi är tacksamma för stora såväl som små donationer.

Vi arbetar helt ideelt utan presstöd, reklamintäkter, låsta artiklar eller prenumerationer.

Varje donerad krona hjälper oss att kunna fortsätta vårt arbete.

SWISH: 0735 29 63 35

Paypal:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *