Kritik mot KD-topp efter inlägg på Facebook, riskerar att uteslutas efter uttalande om islamister.

| 26 augusti, 2018

7-klöverpartierna säger att Sverigedemokraterna är rasister, islamofober och främlingsfientliga. Men vad ska man säga om Kristdemokraternas gruppledare i Vilhelmina, Göran Jonzon?
Han skrev på sin privata Facebooksida i samband med en kampanj för flickor som utsätts för barnäktenskap: “”Köp vapen till de som vill bekämpa islamism i stället! Får vi bort det otyget, så löser sig det andra av sig självt. En död islamist behöver inga barnfruar”.
Vidare i en kommentar skrev han: ”Vi har väl skickat nog pengar till humanitära insatser, men slantarna verkar ju snarare hamna i fickorna hos terrorister. Det enda som biter på dessa galningar är metall som färdas i hög hastighet”.
Inläggen raderades senare. Efter att ha fått kritik och nu ber Göran Jonzon om ursäkt på sin Facebook: ”Jag menade att det vore bättre att skicka vapen till de som vill bekämpa islamisterna. Detta är ju precis också i linje med svenska riksdagens beslut att stöda militäralliansen som just sett detta som enda utvägen att få stopp på terrorn. Det var det och inget annat jag också åsyftade, medan ordvalet kunde varit mer omskrivande”.

Han vill också förtydliga att han skrev om islamister: ”Några vill tydligen även få det till att jag skulle menat att muslimer ska bekämpas med vapenmakt, men det är en ren misstolkning och jag har varit mycket tydlig med att jag åsyftade islamister, vilka som bekant representeras av IS-, Al-quida, Boko-Haram, talibaner och i viss mån även Hamas.”
Partiet för nu interna samtal lokalt, skriver Aftonbladet. KD centralt hänvisar till partiavdelningen i Vilhelmina och distriktet i Västerbotten.
Detta är inte första gången som Göran Jonzon fått kritik. 2013 fick han kritik för att i talarstolen under ett möte i kommunfullmäktige, i samband med att ha uttryckt åsikten att man vid en bostadsförsäljning inte ska begränsa vem köparen hyr ut till, sagt: ”Jag kan inte säga att ‘du får inte hyra ut till någon arab eller neger’.”
Samma år bar Jonzon kniv under ett gruppfullmäktigemöte och försvarade det med att det är en del av den lokala kulturen.

Även Aftonbladet skriver om samma politiker. De skriver också att han nu riskerar att uteslutas från partiet efter en rad uttalanden på Facebook där han bl.a. hyllar Jimmie Åkesson plus de sakerna som Expressen också skrivit om.
Anders Sellström KD:s distriktsordförande i Västerbotten säger: “Såna uttalanden accepterar vi inte och vi tar kraftigt avstånd från det här.”
Ronny Thellbro är ordförande för Kristdemokraternas lokalavdelning i Vilhelmina och känner till inläggen, han säger: “Jag håller fullständigt med om att det är mycket opassande. Jag känner Göran och vet att han stundtals kan vara ganska ivrig. Det här är det värre som jag har sett. Det är naturligtvis ingenting som jag kan ställa mig bakom och inte heller något som partiet lokalt kan ställa sig bakom.”
Ronny Thellbro säger vidare: “Jag har varit i kontakt med Göran och förklarat att vi inte står bakom det här. Göran har förstått att det var ett rejält misstag och han ångrar sig. Jag vet att han har raderat inläggen.”

När det kommer till frågan om fortsatt medlemskap berättar Ronny Thellbro att han har varit i kontakt med styrelsen och att de för samtal internt.
Vid ett flertal tillfällen påpekar Göran Jonzon att ett samarbete med SD kan vara nödvändigt.
Han har skrivit tidigare på Facebook: ”Den sociala oro som lett till kaos överallt där islamismen fått rejält fotfäste har nu även hittat till Europa”,
”Jag ser ingen annan rimlig utgångsväg än att bilda en majoritetsregering som klarar av att sätta stopp för våldet, om det så måste ske med hjälp av SD.”
Han hyllar dessutom följande uttalande av Jimmie Åkesson: ”Asylrätten bygger på att man söker sig till närmsta säkra landet och det gjorde ju även Jesus, han flydde ju inte till Sverige.”
Som kommentar till uttalandet skriver Göran Jonzon: ”Men å andra sidan finns heller inte listor över alla sociala bidrag Sverige erbjuder uppspikade på svenska ambassaderna i Mellanöstern när Jesus vandrade i sina sandaler utsågade ur utslitna lastbilsbäck!”

Så nu ställer jag frågan än en gång, är det inte bättre för alla dessa partier som skrikit ut sitt hat mot Sverigedemokraterna om att dessa är rasister, islamofober, främlingsfientliga och alla andra epitet de gett dem att de själva sopar framför egen dörr innan de ger sig på andra?
Är det inte så att det sitter “smygrasister” i alla partier och att de ibland tittar ut för att lufta sina åsikter?
Frågan är nu om denna Göran Jonzon får sitta kvar på sin plats i partiet eller de kommer att utesluta honom nu innan valet och därmed skapa mer problem med en politisk vilde inom kommunen i Vilhelmina, för han står säkert på en av de översta platserna i deras kommunval och kanske även i landstinget.
Så en uppmaning till dem i Kristdemokraterna är att sopa riktigt rent i partiet och även framför egen dörr innan ni tar allt för stora ord i era munnar. För “karma is a bitch” och den har en förmåga att komma tillbaka och bita igen.