Staffan Marklund: Varför de som sparkar på Koranen åtalas medan ISIS-återvändare går fria

| 30 augusti, 2020

Waseem Zaffar, ordförande för Islams Ahmadiyya Församling, beklagade sig strax innan Koranbränningen att det inte fanns något förbud i Sverige mot den typen av religionskritik (2020/08/26 “Att bränna Koranen borde vara ett hatbrott mot muslimer” GP). Han nämnde uttryckligen att landets hets mot folkgrupp-lagstiftning inte är tillräcklig för att förhindra sådant hädande. Ändå blev personer gripna för hets mot folkgrupp för att ha sparkat på Koranen (Grosshög, Hanna och Flores, Juan (2020/08/28) “Flera gripna efter att ha sparkat på koran i Malmö” Dagens Nyheter). Den som är oinsatt i juridikens inre mekanismer kan få intrycket av att Zaffar försökte argumentera för införandet av ett förbud som redan fanns, men Zaffar hade rätt i sak. Problemet är han utgick från att Sverige skulle uppvissa samma slapphet som vi gör i fallet av terrorism, slavhandel och mord – men när det kommer till hädelse är det Svenska rättsväsendet betydligt mera proaktivt.

Det vi behöver förstå är att lagar existerar inte med fullkomligt entydiga innebörder, utan måste ofta prövas mot konkreta fall för att skapa nya prejudikat. Hets mot folkgrupp utgör nog det tydligaste exemplet på detta, i styrsdokument har utvecklingscentrumet i Malmö tidigare uppmanat åklagare att inte ägna sig åt “negativa åtalsbeslut” – d.v.s att åklagare inte ska gissa på förhand vad som kommer klassas som brottsligt av domare utan föra möjliga överträdelse inför rätta (2018/07 ”Hets mot folkgrupp på sociala medier – en vägledning” se sida 6). Det var det välkända faktumet att nya domar kan omforma lagens applikation, som motiverade ICA att en gång i tiden bunkra upp med alkhol inför ett domslut som eventuellt skulle till att lösa upp det statliga monopolet (Blom, Edward (2017) ”ICA:s handel med vin” ICA Historien Centrum för Näringslivshistoria). Att gällande rätt kan omtolkas via nya fall och prejudikat radikalt omforma samhället, är alltså okontroversiellt inom rättskåren och bland kommersiella aktörer som måste förhålla sig till Svensk lag.

Tidigare har det försökts skapats prejudikat som skulle göra det straffbart att häda mot Islam, via just hets mot folkgrupp-lagen. Då en man åtalades för att ha hånat böneutrop (Helmerson, Erik (2015/02/24) “Inga svenska hädelselagar” Dagens Nyheter). Det finns även en myt på internet om att en äldre herre dömts för hets mot folkgrupp för att enbart ha skrivit “Fuck Allah” och “Fuck Islam”, men han klottrade även “arab swines go home”(B 6914-17, Helsingborstingsrätt). Det är mycket osannolikt att han skulle ha dömts för enbart hädelsen om det etniska glåporden inte ingått i graffitin. För att citera delar av domen: “frasen i gärningsbeskrivningen ger uttryck för uppfattningen att [muslimer] är dem som avses med frasen ‘ut med packet'”. Det finns en stor skillnad på att kritisera en livsåskådning, och att förutspråka utvisning av de troende samt att avhumanisera dessa.

Min poäng är att det finns inget förargligt i sig med att Koransparkarna förs inför rätta – det utgör en del av att pröva svensk lag mot specifika fall. Själv hoppas jag på att de anklagade frikänns, då jag anser hädelselagar vara oförenlig med ett fritt samhället. Att förnedra Koranen är också en etablerad sed bland ex-muslimer. Ridvan Aydemir, känd som Apostate Prophet, har i debatt med fundamentalister flera gånger fått höra att han bör avrättas för att han lämnat tron. Som svar på detta, samt våldtäktshot från fundamentalister riktat mot hans fru, har han spelat in sig själv när han förstör Koranen. Liknande typer av hädelse finns även bland kritiker till kristendomen – BLM-sympatisörer i USA brände nyligen Bibeln under en demonstration (Dapcevich, Madison (2020/08/05) “Did Portland Protesters Burn Bibles and American Flags?” Snopes). Det vore ett svek mot upplysningsarvet Sveriges demokrati och rättsstat byggts på, om religionskritiker tystades av staten. Helst skulle jag ärligt talat se att hets mot folkgrupp-lagen revs upp, men ska den finnas bör den inte tolkas som ett verktyg för att tysta kritik av religioner och ideologier. Men även om en tokiga lagtolkningar genereras av dårar till jurister, kan vi som domaren Stefan Lindskog påpekat vända oss till riksdagen för att få en ny skrivning i själva lagtexten som i sin tur gör domslutet irrelevant (NJA 2012).

Det intressanta kommer när vi jämför med andra frågor, där samma logik inte appliceras. Advokaterna Sten De Geer och Kjell Jönsson har skrivit att ISIS-återvändarna kan åtalas för folkmord under gällande lag, att ett nytt prejudikat kan och bör skapas (2019/04/24 ”Advokater: Sverige bör åtala IS-återvändare för folkmord” Svenska Dagbladet). Organisationen Demokrati och Upprättelse driver samma tes. Deras grundare presenterade de juridiska beläggen för den tidigare domaren Krister Thelin, som höll med om att det utgjorde god bas för åtal (Canoilas, Viviana och Bolling, Anders (2019-10-07) “Polis anmäler 300 svenska IS-anhängare” DN). Tidningen The Economist har rapporterat att det utgör ett brott mot EU-lagstiftning att resa till och bosätta sig i ISIS-kontrollerat territorium (2020-02-02 “Returning ISIS fighters: How should governments deal with them?“). Den Svensk-arabiska läkaren Nemam Ghafouri har rest till kalifatet och med risk för eget liv räddat slavar från dödssekten, hon förargas över att inget åtal i Sverige genomförs och menar att passiviteten gör Sverige delaktig till folkmord (Orrenius, Niklas och Härdelin, Lotta  (2019-06-09) “Svenska läkaren som befriar slavar: “Sveriges regering är medskyldig till IS brott” Dagens Nyheter).

Om det finns grund för att föra ISIS-återvändarna inför rätta, att försöka skapa ny gällande rätt som man gör med hädare, varför händer då ingenting? Varför arresterades Koransparkarna dag ett för att testa lagen mot en ny verklighet, medan jihadisterna går fria?

Trots att artikelns titel antyder att jag försöker svara på frågan, får jag medge att jag inte riktigt vet. Jag kan bara spekulera. Jag misstänker att svenska åklagare delvis är lite kissenödiga när det kommer till frågan om Islam, men också att ISIS offer känns avlägsna och inte lika relevanta som de drabbade hemma i Sverige. Det kommer aldrig uppstå några kravaller i Malmö över att de som medverkat i folkmord får gå ostraffade, medan kränkning av Koranen möts med våld och skrik. De röststarka och överkänsliga som kan spela offer, vinner över dom som faktiskt lidit under riktiga övergrepp – händelsen är på det viset egentligen så tidslös och förutsägbar att den närmast blir klyschig och behöver knappt förklaras.

Staffan Marklund


Vi behöver ditt stöd!

Donera till oss – för yttrandefrihet och det fria ordet.

Vi har inte presstöd, reklamintäkter, låsta artiklar eller dyra prenumerationer.

Varje gåva är betydelsefull.

SWISH: 0735 29 63 35

Paypal:

  • 3
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  

1 En tanke på “Staffan Marklund: Varför de som sparkar på Koranen åtalas medan ISIS-återvändare går fria

  1. Carl den 12

    På riktigt, vad är det frågan om❓❓❓

    Det är mer liv på folk NU, än när unga som äldre kvinnor (även män) blir sexuellt utnyttjande och mördade utav människor som kommit hit till landet på senare tid.
    Och, ja ursprungliga svenska unga som äldre män, går inte fria från skuld.
    Men, ÄR det PK-folkets argument/slogan av försvarstal att rättfärdiga att sexuellt våld/tortyr/misshandel och även mord på kvinnor samtidigt accepteras i takt med att manlig befolkning ökar😥

    Calle ställer sig frågande till muslimers tro, som är så lätt att kränka.
    Visst är det sorgligt att man förkastar någons tro och bränner böcker som betyder något för folk.
    Min tro bär jag med mig i mitt hjärta♥och ingen kan ta den ifrån mig, pga att min övertygelse och min Kärlek till Jesus rymmer så mycket mer än någon bok i världen🙏
    I skrivande stund så befinner vi oss i Moder Swea, ett land med kristna grundvärderingar och jorden våra förfäder har plöjt, odlat och skördat grödor i generationer, är svensk kristen mark🇸🇪
    Ni är så varmt välkomna att stanna, om ni önskar vara en del utav oss och om ni är öppna, för att förtryck är något som nästan ingen undkommer oavsett religion, politisk ideologi, könstillhörighet och etnicitet mm.
    Lär er språket, studera, arbeta och ta lån som är svensk tradition för att komma någon vart👍

Kommentarer är stängda.