Michael Arizanti: Svensk integration och rektor Hamid – en utövande muslim

I veckan hamnade svenska etablissemanget och människor engagerade i svenska samhällsfrågor i chock. 

Det kom fram att Hamid Zafar hade spridit antisemitism, rasism, hat och visat sig ha en mycket besvärande kvinnosyn – under pseudonym på olika forum och medier. 

Hamid Zafar med sin familj kom till Sverige under 80-talet, han har med andra ord Levy majoriteten av sitt liv i Sverige. 

Hans far stred tillsammans med Mujaheddin (Taliban) mot Sovjet, och det är inte svårt att tänka sig att Hamid växte upp i en strikt religiös familj, även om han aldrig har yttrat sig om den saken. 

Jag personligen har väldig svårt att tro på att det är svenska vänstern som har påverkat Rektor Hamid´s tankegods ifråga om USA, olika etniciteter, och kvinnosyn – utan jag personligen tror det är tankegods han har med sig från sin uppväxt. Även om Hamid Zafar är väldig mån om att skydda sitt privatliv (varav vi vet väldigt lite).

Om det inte redan var tydligt, så ja Hamid Zafar är utövande muslim, med en stark personlig tro på Islam. Hans religiösa åsikter delar han delvis med sig i tex boken “Muslimer i Sverige” (Timbro).

Med tanke på hans bakgrund, från ett av de mest hårdföra islamistiska områden i hela världen är det inte svårt att tänka sig varför han tidigare har försvarat hijabtvång på småbarn:

https://timbro.se/smedjan/debatt-slojforbud-kan-fa-oonskade-konsekvenser/  

  • Det är en stor skillnad på huvudduk och hijab. Huvudduk är en kulturell yttring, medan hijab är både en religiös symbol för separatism och ett politiskt statement mot statens och näringslivets sekulära regelverk, mot jämställdhet och ett hinder för integration (se Devin Rexvid i frågan). 

Med tanke på hans uppväxt, med en far som stridit åt Mujaheddin – är det inte svårt att tänka sig var antisemitismen, hatet mot sekulära muslimer som kurder, och folkgrupper som kroater kommer ifrån. Det är heller inte svårt att tänka sig vad som ligger till grund för hans milt sagt usla kvinnosyn. 

I ovan nämnda bok “Muslimer i Sverige” går Hamid Zafar delvis ut till Muslimska Brödraskapets försvar, medan han yttrar sig desto mer kritisk mot salafismen i Sverige. Han skriver t ex om SUM i positiva ordalag, samtidigt som han ger uttryck för att fler muslimer ska ta plats i svenska offentligheten. 

När Hamid talar om muslimer, tycker jag han likt Muslimska Brödraskapet i Sverige – talar om islamister och inte muslimer. 

Jag personligen arbetar med muslimer, mina artiklar blir t ex översatta till arabiska av muslimska organisationer i Mellanöstern. 

Jag arbetar också som analytiker och researcher för Londonbaserade Islamic Theology of Counter Terrorism, en tankesmedja som använder sig av bl a Islamisk teologi för att att bekämpa islamism och jihadism, tillsammans med lärda som även Magnus Norell. 

När jag har diskuterat öppet med Rektor Hamid i min gamla grupp “Svenska Sekulära för Fred och Rättvisa” eller privat på messenger, så har jag inte sett en person som har stått upp för ett öppet och tolerant samhälle, utan en person som önskar att Islam som religion ska ta mycket större plats, det som i folkmun kallas för islamisering. 

De som önskar islamisering är nästan aldrig demokratisk lagda människor, utan islamister. Med islamism menar jag här politisk islam. Det är därför han menar att muslimer i Sverige befinner sig i en identitetskris, eftersom Sverige gör det svårt att leva efter strikt ortodox islam. 

Rektor Hamid har sällan talat ut om sina personliga religiösa åsikter, praktiskt taget vet vi enormt lite om honom som person och hans privatliv. Vi vet att han säger sig ha byggt skolor i Afghanistan, men finns det någon som har verifierat vad han har gjort i Afghanistan? 

Vi vet att han tycker hijaben ska normaliseras på barn, något som inte ens är normaliserat i länder som Saudiarabien! 

Vi vet att han tycker det är positivt med t ex turkiska moskeer som kontrolleras av Erdogan, pga det gör t ex att turkar får möjligheten att bevara sin “kultur” och utöva sin religiositet. 

Vi vet att de åsikter han har givit uttryck för under pseudonym är så extrema att de inte ens hör hemma i svenska vänstern – utan är något vi är vana att höra från islamister. Vi kan även se på Flashback att Sverige och svenskar  är de som han attackerar hårdast, vilket knappast kan ses som en uppskattning för allt vad Sverige har givit och gjort för honom. Vi vet att han inte är gift i Sverige, eller har några barn här. Men förutom det vet vi extremt lite om hans privatliv. 

Det är inte första och antagligen inte sista gången en människa med invandrarbakgrund med osvensk värdegrund blir en viktig del av det svenska etablissemanget. Vi har skådat det tidigare t ex med Mehmed Kaplan.

Personligen ser jag hela situationen som ett bevis på hur dålig Sverige är på integration. Det borde inte spela någon roll om din far har varit  ledare för talibaner – och du växer upp i Sverige. Växer du upp i Sverige, borde du bli tillräcklig integrerad för att inte påverkas av din fars tankegods. Jag kan inte se att så är fallet med människor som Yasri Khan, Hamid Khan Zafar eller Mehmed Kaplan. Snarare har de visat sig vara människor med stora talanger på att utnyttja svensk godhet och naivitet. 

Jag håller med rektor Hamid i sak, muslimer ska ha en plats i Sverige. Muslimer har blivit och borde förbli en del av vårt land. Vi har religionsfrihet, och den ska respekteras, varje människa ska ha rätt till sin identitet – även religiösa identitet. 

Vad vi inte är överens om är antidemokratiska islamistiska rörelser. Ärlig talat så hör de inte hemma i väst – av den enkla anledning att de är motståndare till allt vi står för! 

Jag inte är överens med Hamid om är att vad han kallar för muslimer – som kallar jag för islamister – borde få en större plats i Svenska samhället. Jag tycker tvärtom, jag tycker islamister i allt för lång tid har fått representera muslimer i Sverige, och det är dags för vanliga muslimer att få föra sin talan – istället för t ex Stockholms och Göteborgs moske (Muslimska Brödraskapet)! 

Min privata umgängeskrets består till stor del av djupt religiösa muslimer, jag kan lova Moderaterna, Miljöpartiet och andra – att vilken som av mina muslimska vänner skulle göra ett bättre jobb för integrationen i Sverige än vad Hamid Zafar någonsin har kunnat göra – trots sin starka position i svenska offentligheten. 

Det är inte Islam eller muslimer som är problemet, utan Islamism och islamister.

Sverige agerar och beter sig som om alla muslimer är jihadister, därför såg man t ex Mehmed Kaplan och Hamid Zafar som moderata. Men läs deras texter – säger sig väl själv att nån som förespråkar hijab på barn (något som är mycket ovanligt i den muslimska världen) – knappast är för ett sekulärt och mångfaldig samhälle? 

Michael Arizanti


Vi behöver ditt stöd!

Donera till oss – för yttrandefrihet och det fria ordet.

Vi har inte presstöd, låsta artiklar eller dyra prenumerationer.

Varje gåva är betydelsefull.

SWISH: 0735 29 63 35

Paypal:

  • 13
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *