GÄSTINLÄGG. Theodore Johnson: Den mörka sidan av kvotering i dagens instabila Sverige

Det hävdas i dagens Sverige att det bästa urvalskriteriet är kompetens. Denna premiss, västvärldens framgångsformel — den med de bästa kvalifikationerna och som tar sig fram efter egen förmåga som fria medborgare i fri konkurrens i en marknadsekonomi får anställningen eller uppdraget, vilken har övergivits av ett instabilt Sydafrika (“BEE”) och Kalifornien (upphävandet av “Prop 209”) i syfte att eliminera diskriminering och att informera vita om deras kollektiva och historiska ansvar för rasism via bland annat vad som skulle kunna översättas med “värdegrundskurser” (White Privilege Courses) –, är troligen fel om Sverige hade varit tillräckligt stabilt (socialt, politiskt och ekonomiskt), vilket skulle ha givit utrymme för att prioritera kvotering av minoriteter i syfte att vara inkluderande samt bidra till en fortsatt berikning av det mångkulturella samhället och en än mer jämlik representation av medborgarnas fortsatta förändrande sammansättning, utan att för den skull majoritetsbefolkningen skulle känna sig åsidosatt.

En fördel med kvotering är att minoriteter som känner sig förfördelade får ett erkännande av den upplevda diskrimineringen, en empati de erhåller från det offentliga Sverige, samt en erkänsla för att bidra till mångfalden (en berikning som visserligen är subjektiv och individuell beroende på person och situation).

Baksidan av kvotering är, att en svensk ska vara beredd på att lämna sin plats till förfogande till förmån för en invandrare. Om någon svensk känner sig förfördelad, skulle det kunna få denne att inte känna sig värdefull och önskad, men ska förstå att kvoteringen har ett gott syfte.

Det finns även en mörk sida av kvotering i dagens instabila Sverige — en instabilitet som beror på landets växtvärk vilket orsakar förändringar av den gemensamma moralen och där ansvarsavgränsningen har blivit otydlig mellan medborgaren och politikern vilken har, av historisk tradition, sett sig nödgad att med politiska åtgärder styra den berörda medborgarens moral i rätt riktning — då mångkulturen utvecklas och respekteras genom att reducera antalet svenskar i varje givet sammanhang och är implicit måltavlan om de inte uttryckligen, eller på förfrågan, deltar i antirasistkampen där rasism är ett brott enligt både det statliga värdegrundspåbudet och Diskrimineringslagen, och där ovilja eller brist på intresse riskerar att bli moraliskt jämförda med mördare och pedofiler, och som i kombination med återkommande hänvisningar till 1930-talets nazism och fascism förstärker stigmatiseringen utan möjlighet att få empati av det offentliga Sverige.

Reaktionerna är rädsla, tvivel och oro eller irritation och ilska. Det skapar ogynnsamma förutsättningar för naturliga relationer — som formas av de individuella medborgarnas umgänge, utan inblandning av politiker och chefers överinseende — mellan svenskar och invandrare, till exempel mellan arbetskollegor på Sveriges Radio som under fikarasten diskuterar aktuella händelser på arbetsplatsen, vilket var något som Martin Luther King Jr i den rasistiska amerikanska södern uppenbarligen förstod, varför han inte valde stigmatisering (fördömanden, förakt, smutskastning och exkludering) som metod, bland annat därför att han tänkte på barnen (han hade fyra) och hur olyckligt tillvägagångssättet kunde vara för den framtida politiska stabiliteten och den sociala gemenskapen.

Denna historiska lärdom går nu till spillo i ett Sverige under förändring med vilsna eller oförberedda medborgare och där välmenande makthavares försök till styrning leder till att den gemensamma moral inte förblir gemensam, varför gemenskapen slits sönder. Sensmoralen skulle vara att sociala anpassningar och umgängesregler i en demokrati sköts bäst av medborgarna själva.

Theodore Johnson


Vi behöver ditt stöd!

Donera till oss – för yttrandefrihet och det fria ordet.

Vi har inte presstöd, låsta artiklar eller dyra prenumerationer.

Varje gåva är betydelsefull.

SWISH: 0735 29 63 35

Paypal:

  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.