Vänskapsförbundet Sverige-Israel i Stockholm kräver att Moderaterna utesluter Carl Bildt för det uttalande han gjorde i SVT:s morgonstudio på onsdagen

| 21 maj, 2021

I går skrev jag om att Carl Bildt skämde ut sig då han jämställde israelisk polis och militär med nazister i SVT:s morgonstudio på onsdagen. Nu kommer efterspelet av det uttalandet då Vänskapsförbundet Sverige-Israel i Stockholm i en debattartikel kräver att Moderaternas partiledning fördömer hans uttalande och utesluter honom ur partiet. Men det är inte bara för det sista uttalandet som Vänskapsförbundet Sverige-Israel vill att han ska uteslutas.
De skriver: “Carl Bildt har genom åren gjort flertalet djupt kränkande uttalanden mot Mellanösterns enda demokrati Israel.”

Och fortsätter med: “Hans engagemang har hela tiden helt favoriserat den palestinska sidan samtidigt som han återkommande levererat hårda angrepp mot Israel. Falska påståenden har avlöst varandra från denne självutnämnda internationella domare.”
De menar också att det är en gåta att inte den moderata partiledningen ingripit mot Bildts härjningar. Det tycks närmast råda en intern rädsla att ta denna politiker i örat. Och att media tyvärr även till stora delar köpt Bildts lögner och upplåter sina TV-soffor och debattprogram där vederbörande fritt får sprida sina giftiga kommentarer.

Inte ens när han gav sitt stöd till Ship to Gaza ingrep den moderata ledningen trots det kända faktum att båten bemannades av välkända antisemiter. Nu är denne Bildt ute igen och uttalar sig med anledning av den pågående konflikten i Mellanöstern. Terroristorganisationen Hamas har inlett ett terrorkrig mot Israel vilket Israel nu i enlighet med folkrätten försvarar sig mot. Och när palestinska terrorister samlades i al-Aqsamosken på Tempelberget i Jerusalem i syfte att planera och genomföra terrorattacker mot Israel gick israelisk polis in för att stoppa detta precis som vilket annat lands polis också hade gjort. Detta jämförde Carl Bildt med att nazister skulle gå in i Vatikanen. Att göra denna jämförelse är inget annat än ren antisemitism och raserar helt möjligheterna till en konstruktiv dialog.

Vänskapsförbundet Sverige-Israel menar nu att Carl Bildts agerande förstör helt Sveriges möjligheter att bidra till en hållbar fredsprocess och han ger näring och klartecken till både islamister, nazister samt våldsverkare på den politiska vänsterkanten att attackera judar runt om i Europa.
Så nu kräver de av moderaterna att Bildt blir utesluten ur partiet, då de menar att människor blir uteslutna ur politiska partier för betydligt mindre orsaker. Och det som Vänskapsförbundet Sverige Israel säger om att människor har blivit uteslutna för bra mycket trivialare saker det stämmer nog allt med sanningen. Dessutom har vid mer än ett tillfälle Moderaterna krävt att andra partier ska utesluta medlemmar för vad de sagt. Så nu bör Moderaterna att göra detsamma, även om det är en forna utrikes och statsminister.

Debattartikeln är underskriven av Stefan Dozzi, f.d Generalsekreterare Vänskapsförbundet Sverige Israel
Maria Halkiewicz, Ordförande, Vänskapsförbundet Sverige Israel Stockholm Christine Rundqvist, Viceordförande, Vänskapsförbundet Sverige Israel Stockholm och Liza Hartzell, ledamot i styrelsen