3305: Måleriet breder ut sig

| 21 juni, 2021
“Dead End”, 2010. Foto: PER-ERIK ADAMSSON

Mamma Andersson har en stor separatutställning på Louisiana. En del av en satsning på måleriet från museets sida. Kritikerna förefaller entusiastiska trots att dominanten i den utdragna internationella trenden saknas. För nu kan det låta så här: ”Detta är ingen politisk konst och det är befriande. När allting handlar om positionering och åsikter, är Mamma Anderssons motivvärld en vilsam oas.” Expressen

Ja, vi börjar närma oss en nymornad målerisk estetik. Budskapet i denna inställning är väl avsaknaden av ett sådant. Betraktaren får skapa det som saknas. I stället för att undervisas i samtidens stränga moraliteter.

Men även om vi nog har någonting på gång i konstvärlden återstår det att skapa en tillräckligt övertygande diskurs till detta. Och hur det skall överskridas eftersom vi tycks hamna i oaser.

Politisk konst är inte borta. Det finns hur mycket som helst om man bara lämnar konstvärldens mycket begränsade urval av rättrådighet.

Lars Vilks


Donera till oss – för yttrandefrihet och det fria ordet.

Vi har inte presstöd, reklamintäkter, låsta artiklar eller dyra prenumerationer.

SWISH: 0735 29 63 35

Skriv “Gåva” som meddelande

Paypal:

Författare: Lars Vilks

konstkritiker och tidigare professor i konstteori vid Kunstakademiet i Bergen 1997 – 2003

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.