| 19 september, 2021

Nu svarar Stenevi på kritiken – efter att först ha duckat två löften om intervju. Stenevi säger nu att “Det var ett olyckligt uttryck av mig”.

Liberalerna kategoriserar kriminella klaner som en ”medeltida företeelse”  och frågar om Miljöpartiet är beredda att kämpa mot dem. Liberalerna konstaterar att klanerna ”dränerar våra välfärdssystem”, ”begår brott” och ”ser till att människors frihet berövas.” Man får här berömma Liberalerna att de redan nu kommit till denna slutsats. Det är ju trots all bara drygt tio år sedan t.ex. Sverigedemokraterna påpekade just detta.

– Så är det ju. Jag tillhör en klan säger Jämställdhets- och bostadsminister Märta Stenevi. En väldigt stark matriarkalt styrd klan. Fantastisk klan. Beträffande klaner säger Stenevi att det har ingenting med organiserad brottslighet att göra, kan jag säga. De strukturer som ägnar sig åt organiserad brottslighet, oavsett vad man bottnar i för gemenskap, ska motverkas. Det finns mc-gäng, det finns gäng som bygger på kompisskap och det finns en rad andra strukturer för detta. De ska bekämpas.

Stenevis uttalande är märkligt. Hon tillhör en klan? Vet hon ens vad hon säger? Journalisten och historikern Johan Ramin kommenterar: ”Här skojar Märta Stenevi bort ett av de största problemen i det svenska samhället, de kriminella klaner som terroriserar samhället, mördar människor och gör andra människor livrädda.”

Även Moderaternas partiledare Ulf Kristersson vaknade tillfälligt till och säger sig vara kritisk till uttalandet. I ett Facebook-inlägg skriver han att det är ”olustigt att Sverige har en jämställdhetsminister som bagatelliserar och skämtar bort dessa allvarliga problem”.

Olustigt är det i allra högsta grad. Märkligt är det också att en representant för Miljöpartiet inte vill svara på frågor. Men Stenevi lovade i alla fall en enskild intervju efter pressträffen. Den dök hon inte upp på. Återigen duckar jämställdhets- och bostadsministern en utlovad intervju och lovar i stället ett skriftligt svar.

Till slut bemötte minister kritiken och säger upprepade gånger att det var ett ”olyckligt uttryck”. Det är väl det minsta man kan säga. Stenevi fortsätter: – Det var ett olyckligt uttryck av mig. Den organiserade brottsligheten i Sverige och de kriminella nätverken, oavsett hur de är formerade, är ett jättestort problem. Vi måste lägga allt fokus nu på att krossa gängen och få ett tryggt samhälle. Det är en central prioritering för både mig och Miljöpartiet.

På kritiken för det här uttalandet, att bagatellisera det här problemet svarar Stenevi: – Det här var ett väldigt olyckligt uttryck och det vill jag understryka. – Det var ett dåligt uttryck. – Det var ett väldigt olyckligt uttryck och jag skulle inte ha uttryckt mig på det sättet. – Det var en dålig formulering av mig, säger Stenevi.

Stenevi upprepar återigen att klanerna är en central prioritering för henne och MP. Och här kan man bara kommenterat att det är ungefär tio år försent. Brottslingarna har under lång tid haft möjlighet att konsolidera sin verksamhet och inget politiskt system kan nu rå på dem.

Jan-Ove Malmgren, 2021-09-17

•

1 En tanke på “Märta Stenevis uttalande i riksdagen om att hon tillhör en klan har mött hård kritik

1. Carl den 12