KVARTAL: Lars Vilks rondellhund – ett lackmustest på synen på konstnärlig frihet

| 12 oktober, 2021
ILLUSTRATION: Hans von Corswant (beskuren)

Sociologen Göran Adamson placerar i en gästkrönika in Lars Vilks provokationer i ett politiskt landskap.

Jag träffade Lars Vilks senast i Köpenhamn. Han höll en föreläsning för Fri Debat om hur man kan tolka konst utifrån Dan Parks affischer. I en värld där vi alla springer runt och förevisar våra respektive personligheter var Lars som vanligt bara sig själv. Chosefri och otäckt klarsynt.

”När en konstnär som Park hamnar i rätten”, förklarade Lars, ”måste det finnas någon konstkunnig i salen för att förklara att konst kan tolkas på olika sätt. Annars”, fortsatte han, ”kan det gå som när åklagaren Linda Rasmussen ville pressa Park på vad han ’egentligen menade’. Och det kan man ju inte”, sa Lars och log. ”Det vet inte jag, det vet ju ingen, konst är ju inte propaganda.”

Vi byter scen…

Läs vidare i KVARTAL


Donera till oss – för yttrandefrihet och det fria ordet.

Vi har inte presstöd, låsta artiklar eller dyra prenumerationer.

SWISH: 070 735 88 00

Skriv “Gåva” som meddelande

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.